Trekkers

Filter resultaten Verwijder filters



Bouwjaar


Prijs (€)


Tellerstand (km)



Asconfiguratie - 0 geselecteerd

Toon alle asconfiguraties


Euronorm - 0 geselecteerd

Toon alle euronormen



Zoekwoord




Laadvermogen (kg)


Ledig gewicht (kg)


Totaalgewicht / GVW (kg)

10.075 resultaten
Ontvang dagelijks de nieuwste advertenties in uw inbox
Dankzij de e-mail alert mist u niets meer.
trekkers
  • Privacy gegarandeerd
  • Gratis
  • Elk moment opzegbaar

Type trekkers

Er zijn verschillende type vrachtwagen trekkers. Zo zijn er: 

  • Standaard trekkers
    De meest voorkomende type trekkers in de transportwereld.
  • Zware last trekkers
    Deze zijn uitgerust met een extra krachtige motor waardoor ze meer trekkracht hebben om zware vrachten te kunnen vervoeren.
  • Volume trekkers
    Dit zijn trekkers met een verlaagde koppelschotel ( ook wel vijfde wiel / fifth wheel) genoemd. Hieraan kunnen volume opleggers worden aangekoppeld waarin bijv. niet deelbare grote ( niet per se zware) vrachten in kunnen worden vervoerd. Duitsers noemen dit Jumbo trekkers. 
  • Gevaarlijke stoffen trekkers (ADR)
    Dit zijn trekkers die speciaal zijn uitgerust om ladingen te beschermen. Denk aan brandblussers of een noodstroomvoorziening die vloeistoffen kunnen blijven koelen ook al doet de motor het niet meer. 

Trekkers met kraan

Een autolaadkraan gemonteerd op een trekker is een veel voorkomende uitrusting. Deze krachtige uitschuifbare kranen kunnen ter plekke laden en lossen ongeacht welk type oplegger of aanhanger gekoppeld wordt. 

PTO (power take off)

Een autolaadkraan wordt aangedreven door een krachtafnemer PTO. Deze kan apart worden ingeschakeld. Het is een extra systeem op de versnellingsbak of reductiebak van een vrachtwagen. Wel wordt er gebruik gemaakt van de motor van de trekker. 

Een autolaadkraan is zoals gezegd een aangekoppeld werktuig dat middels PTO (power take off) werkt. De trekker hoeft niet te rijden om het werktuig gebruiken. PTO (of aftakas) wordt niet alleen gebruikt voor autolaadkranen maar ook voor bijvoorbeeld waterpompen aan te drijven op een brandweerwagen. 

Intarder en retarder zijn aanvullende remsystemen

Een intarder is een transmissierem. Deze genereert extra remkracht boven op het aanwezige remsysteem. Voor internationaal transport is een intarder vaak een vereiste met name als de route door bergachtig gebied loopt. Het verhoogd de veiligheid en vermindert de slijtage op trommel- of schijfremmen. Een retarder is een motor- of uitlaatrem die ook extra remkracht genereert. 

Cabines

Internationaal transport wordt gereden met trekkers met een slaapcabine. Dit zijn luxe cabines voorzien van een slaapplaats voor de chauffeur die soms dagen / weken onderweg is. Nationaal transport trekkers hebben vaak een dagcabine. Veel merken hanteren hun eigen namen voor de verschillende type cabine. Volvo kent bijvoorbeeld de Globetrotter cabine, speciaal voor lange afstanden terwijl DAF dat een Space Cab noemt. 

Bekende merken

Het uiterlijk

Internationaal zijn er grote verschillen van trekkers. De term "standaard trekker" betekent in de EU iets anders dan in de Verenigde Staten. Standaard trekkers in de EU hebben een platte voorkant waarbij de motor zich onder de cabine bevindt. In de V.S. noemen ze het dan ook een Cab over Engine ( Cabine boven de motor). Als een amerikaan het heeft over een standaard of conventionele trekker dan bedoelen zij de Europese term torpedo trekker. Hier bevindt de motor zich in de neus van de trekkende eenheid.